![](/media/lib/144/n-gupik-4518bb0f5eef367c4fe0eb64de208af0.jpg)
Duży mózg = targ między inteligencją a reprodukcją
4 stycznia 2013, 11:32Sterując doborem naturalnym w pojedynczej populacji gupików (Poecilia reticulata), zespół Niclasa Kolma z Uniwersytetu w Uppsali jako pierwszy zdobył bezpośredni dowód, że wielkość mózgu rzeczywiście przekłada się na inteligencję. Ponieważ nie ma nic za darmo, ryby z większym mózgiem miały krótsze przewody pokarmowe i mniej liczne potomstwo.
![Czerniak złośliwy skóry](/media/lib/152/n-melanoma-718b4eaa50e69717ed3f6ab2074edb6a.jpg)
Gen związany z otyłością wpływa też na ryzyko czerniaka
5 marca 2013, 13:58Gen związany z otyłością i przejadaniem może również zwiększać ryzyko czerniaka złośliwego.
![](/media/lib/157/n-yasuni-1d62f870a3d7343052769b5c6c64330f.jpg)
Małpy potrafią rozpoznać myśliwych
17 kwietnia 2013, 09:08Małpy z gatunku Lagothrix poeppigii potrafią rozpoznać myśliwych na podstawie ich zachowania.
![](/media/lib/157/n-jablka-5a675907d7e5c6a31da63babb324636b.jpg)
Ile arsenu w... soku
12 lipca 2013, 12:48Amerykańska FDA zmniejszyła dopuszczalną ilość... arsenu w soku jabłkowym. To wynik ponadrocznych nacisków ze strony organizacji konsumenckich oraz rodziców, którzy podają swoim dzieciom sok. Jest on drugim najpopularnijszym, po pomarańczowym, sokiem spożywanym w USA
![](/media/lib/173/n-zatyczka-z-ucha01-8e6a0a4fa1725f948b8338b6e3782643.jpg)
Zatyczka z ucha pozwala odtworzyć losy walenia
17 września 2013, 12:58Analizując zatyczki z uszu martwego 12-letniego płetwala błękitnego, naukowcy odtworzyli jego losy: profile hormonów i ekspozycję na zanieczyszczenia w ciągu całego życia.
![](/media/lib/91/n-1195815922_276885-8501febad0361960c26415b206579549.jpeg)
Ludzie są inni, a nie inteligentniejsi
5 grudnia 2013, 13:04Zdaniem biologów ewolucyjnych z University of Adelaide ludzie od tysięcy lat oszukują się, że są bardziej inteligentni od zwierząt. Coraz więcej badań przeczy jednak tej tezie. Od tysięcy lat różne autorytety, od religijnych po naukowe, do znudzenia powtarzają, że ludzie są wyjątkowi, gdyż są najbardziej inteligentnymi ze zwierząt - mówi doktor Arthur Saniotis z Wydziału Nauk Medycznych
![](/media/lib/94/n-cukier-8e571c27f71f20bacfc3f5191a11b4b2.jpg)
Stworzono cząsteczkę chroniącą mózg przed wysokimi cukrami
29 stycznia 2014, 10:07Specjaliści z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie stworzyli cząsteczkę, która chroni mózg przed szkodliwym wpływem wysokiego poziomu cukru. Izraelczycy mają nadzieję, że wyeliminuje ona podwyższone ryzyko rozwoju demencji lub choroby Alzheimera u diabetyków.
![](/media/lib/96/n-kolanko-2b46c1a11147e84003ade65be8177290.jpg)
Woda w uchu nie pomaga zwalczyć chęci pozbycia się kończyny
4 marca 2014, 07:43Choć próba pośredniej stymulacji mózgu za pomocą próby Barany'ego nie rozwiązała problemu apotemnofilii (ang. body integrity identity disorder, BIID), czyli obsesyjnej chęci amputacji części ciała lub uszkodzenia rdzenia kręgowego, by wywołać paraliż, pomogła naukowcom wyjaśnić, co może leżeć u podłoża tego zaburzenia.
![](/media/lib/195/n-ruszt1-88fa1fe9ec0b4ee2fc1b9aa17528cbdf.jpg)
NASA buduje potężne rusztowania
7 maja 2014, 12:38Planowany przez NASA Space Launch System będzie najpotężniejszą rakietą w dziejach badań kosmicznych i będzie wykorzystywał największe w historii zbiorniki paliwa. Cały system trzeba przetestować pod kątem wytrzymałości, dlatego też NASA, za pośrednictwem Korpusu Inżynieryjnego Armii, podpisała właśnie z firmą Brasfield & Gorrie kontrakt na budowę specjalnych rusztowań, na których rdzeń systemu SLS zostanie poddany takim warunkom, jakie będą panowały podczas startu i lotu w atmosferze.
![](/media/lib/138/n-mohw_basilan_002-1e2ec9cb46c7afc35ff9c7910b326ea5.jpg)
Gry nie czynią gorszym
10 lipca 2014, 13:34Pełne przemocy gry wideo nie muszą powodować, wbrew obawom, że gracze stają się niewrażliwi na przemoc. Nasze badania sugerują, że gracze nie stali się mniej moralni. Wręcz przeciwnie. Pełne przemocy gry spowodowały, że zwiększyła się ich wrażliwość na przekraczanie norm moralnych. To może, podobnie jak w prawdziwym życiu, zachęcać graczy do dobrowolnego angażowania się w działania na rzecz innych - mówi główny autor badań profesor Matthew Gizzard z University at Buffalo